MediaPublic
Miercuri, 23 August 2017 18:43      RSS RSS
Home Politic | Economic | Social | Ştiinţă şi Cultură | Lege şi Justiţie Interviu Externe | Sport | Monden
Ultimele stiri
Anenii Noi Basarabeasca Briceni Cahul Călărași Cantemir Căușeni Cimișlia Criuleni Dondușeni Drochia Dubăsari Edineț Fălești Florești Glodeni Hîncești Ialoveni Leova mun. Bălți Mun. Bender mun. Chișinău Mun. Tiraspol Nisporeni Ocnița Orhei Rezina Rîșcani Sîngerei Șoldănești Soroca Ștefan Vodă Strășeni Taraclia Telenești Ungheni UTAG

Cum sa tii pasul cu timpul si sa -ti faci o cariera

Marţi, 15 Martie 2016 11:07
Interviu
Cum sa tii pasul cu timpul si sa -ti faci o cariera

 Ceea ce se schimbă mult mai rapid – e scara tradițională a carierei. Urcarea ei a fost mereu o provocare. Dar acum, ascensiunea urmărește o linie mai puțin clară. Oamenii de astăzi își schimbă locurile de lucru, chiar domeniile de lucru de-a lungul vieții... și mai mult decât o dată. Aruncăm o privire asupra modului în care se percepe cariera în Germania.

Cum să-ți construiești o carieră de succes în Germania? Joachim Buhler de la Asociața Digitală Germană Bitkom va incerca sa ne explice.

Domnule Buhler, dacă ați fi din nou tînăr, după ce ați terminat școala, și ați merge la universitate, ce ați studia? Ce ar fi cel mai bine?

JB

Păi, la moment, aș decide pentru una din așa numitele MINT: matematică, informatică sau societate – experiențele tehnice și studiile tehnice ar fi preferatele mele.

BF

Și, care credeți că vor fi domeniile cu cea mai mare cerere de angajați  în viitorul apropiat?

JB

unul din locurile de lucru cele mai dezvoltate e ”cercetător de date”. Acesta se ocupă de analiza datelor și programează metode noi de dezvoltare a modelelor de afaceri pentru companii.

BF

Bine, deci vom avea nevoie de matematică pentru a analiza datele – ceva ce computerele pot face mult mai bine ca noi...

JB

Da. E corect, dar încă avem nevoie de oameni și creativitatea lor. Doar ei pot programa computerele atribuindu-le scopuri, ceea ce trebuie să facă. Deci, încă avem nevoie de oameni.

BF

construcția roboților interactivi, nu doar cei care lucrează singuri, dar care lucrează împreună și cu noi, depinde de copierea unei game largi de trăsături pe care le-am dezvoltat noi, oamenii. E incredibil de complicat, și acest lucru ne aduce în domeniul inteligenței artificiale. Spuneți-ne, cît de departe au ajuns programele de inteligență artificială?

JB

Inteligența artificială e unul din subiectele cele mai discutate în prezent, și vom vedea roboți, după cum ați menționat în reportaj, care ne vor ajuta să ne facem viața mai bună – să ne ajute la operații, să facă totul mai ușor. Trebuie să decidem ce va putea face un computer pe viitor, și ce vor putea face oamenii, și tocmai de aceea e o temă atît de interesantă.

BF

Acest lucru se întîmplă deja în Japonia, după cum am auzit. - va ajunge acest fenomen în Germania, dar și în restul lumii?

JB

în restul lumii da, dar în Germania nu tocmai. există un studiu. Studiul PISA pentru educație digitală a apărut în 2013. Și aici, în Germania, nu am făcut o treabă bună. Suntem în zona de mijloc, iar la folosirea calculatoarelor în școli, suntem la capătul listei. Deci, trebuie să ne adaptăm mai mult sistemul educațional la era digitală.

BF

Revenim la educație într-un moment, dar cum rămâne cu re-instruirea? O mare parte din forța noastră de lucru va avea nevoie de acest lucru în curînd, nu-i așa?

JB

Da, într-adevăr. În 10 ani, de exemplu, vom avea nevoie de calificări complet diferite. Vom avea nevoie de competențe digitale, iar aceasta e una din cele mai mari provocări pentru oamenii care vor să se angajeze.

BF

Cum sunt realizate aceste instruiri în țări precum Germania?

JB

 

Avem un sistem educațional dual – deja e un start. Apoi, există instruire la locul de muncă. Și fiecare companie trebuie să se întrebe: care sunt calificările de care vom avea nevoie în următorii 10 ani, și cum să ne pregătim angajații?

Domnule Buhler, vorbim despre susținerea industriei germnane, construcția de nave, dar și de mașini. Proveniți dintr-un sector  interesat de industriile digitale și viitorul nostru digital. Ce domeniu va juca un rol mai important în viitor pentru Germania, sau pentru întreaga lume?

JB

la moment, putem vedea că industria principală se îmbină cu sectorul tehnologiilor informaționale, și numim acest lucru industria 4.0, E destul de interesant, dar întrebarea principală e, care model e cel de bază? Cel digital, sau cel clasic? La moment, întrebarea rămâne deschisă.

BF

Dar, nu are deja un răspuns? Există multe companii de tehnologii care stabilesc deja standardele, nu?

JB

Da, deja există unele companii, care se apropie tot mai mult de sectorul industriilor de bază. Și, după cum vedeți, companiile vor să producă mașini, de exemplu, Tesla la Silicon Valley, care construiește mașini clasice cu motoare electrice și multe calculatoare integrate. Companiile precum acestea se apropie de industria de bază.

BF

să ne întoarcem la educație: ar trebui să ne trimitem copiii nu doar la orele de matematică, dar și cele de programare?

JB

Ar fi bine să o facem, dar majoritatea oamenilor, și sistemul educativ german în întregime nu e pregătit de era digitală.

BF

Vreți să spuneți că nu există suficiente ore de programare în școli?

JB

nu sunt ore de programare, nu avem infrastructura tehnică: nu avem programe, nu avem oameni care să predea educația digitală. Și sunt țări situate foarte, foarte departe de noi, precum Estonia sau SUA.

BF

Deci, sistemul educativ de la noi încă încearcă să îndrepte tinerii spre joburi industriale, iar aceste sectoare se vor schimba foarte curînd?

JB

Da, vor fi schimbări, și cînd studiile arată că în următorii 20 de ani, 60% din locurile de lucru din Germania vor fi altele decât astăzi, ne dăm seama că sistemul educativ nu e deloc pregătit.

BF

în concluzie, ce trebuie să se schimbe în sistem?

JB

Mai întîi de toate, trebuie să schimbăm sistemul începînd cu baza pînă la liceu, chiar universitate. Totul trebuie să fie digital. Al doilea lucru e că trebuie să reformăm sistemul educațional dual. Trebuie să avem mai multe competențe digitale și, al treila lucru , trebuie să reformăm universitățile, impunînd mai multe standarde digitale, pentru a adapta studenții la piața muncii.

BF

Se pare că, pe lîngă dezvoltarea roboților, trebuie să dezvoltăm o cunoaștere a tehnologiilor de funcționare a lor, să fim pregătiți nu doar de a interacționa cu ei, ci și să înțelegem ce se întîmplă în interiorul lor atunci cînd fac ceva pentru noi.

JB

Da, trebuie să ne concentrăm asupra roboților, dar și asupra talentelor noastre umane, precum creativitatea sau aspectul social. De exemplu, vor fi mai multe locuri de lucru în sectoarele creative sau ale sănătiții, unde trebuie să interacționezi cu oamenii. Iar oamenii care interacționează cu oamenii sunt o activitate umană, chiar dacă există roboți peste tot.

BF

Și, la final, cînd vorbiți despre schimbarea sistemului educațional și schimbarea felului de gîndire sau a industriei – ce spuneți de investiții: cum se vor schimba, deoarece vor juca un rol imens.

JB

Păi, investițiile se schimbă, și nu doar în sectorul clasic al industriei, dar și cel al tehnologiilor informaționale. Dacă aruncați o privire asupra celor mai mari companii din lume, top 5 sunt companii digitale. Aceasta e calea spre viitor.

BF

 

Domnule Buhler, vă mulțumim foarte mult.

sursa DW


Media Public




Cuvinte cheie:



Din aceeaşi categorie
Promotor al oamenilor creativi Un medic cu litera mare Cum sa tii pasul cu timpul si sa -ti faci o cariera Fotograf din indemnul inimii Universul lui Wolfgang Becker Houellbeqc are o pozitie clara Filosoful care regândește istoria Africii Luptă impotriva schimbarilor climatice


Tu si Legea
 

Tu si Legea


Meteo

Chişinău 21 C°
Bălţi 17 C°
Edineţ 17 C°
Cahul 21 C°

Curs valutar

1 EUR = 21.0099 MDL
1 USD = 17.8746 MDL
1 RUB = 0.3026 MDL
1 RON = 4.5822 MDL

Sondaj


MediaPublic RSS | Publicitate | Ajutor | Contacte
Acasă | Sus